At høre er at tro, siger man hos Rotel. Og troende er der efterhånden kommet en del af i de snart 60 år, det familieejede japanske firma har eksisteret.
Det hænger utvivlsomt sammen med den kritiske tilgang til alle produkterne – som Rotel selv siger, så går man meget op i sit ry, fordi det er personligt. Her er ingen store kapitalfonde inde og styre processen.
Rotel fandt for alvor sin identitet i 70’ernes konkurrenceræs, hvor mange stereoanlæg fik så mange features som muligt for at være interessante for et større publikum. Rotel gik den anden vej og insisterede på, at lyden var det altafgørende. Og at musikapparaterne ikke måtte være unødigt dyre.
Det har blandt andet betydet, at Rotel har sin egen fabrik i Kina, hvor man selv kan styre kvalitetskontrol og produktudvikling. Det er fx her, man selv laver de legendariske strømforsyninger, der er hjertet i alle Rotels produkter og skaber udgangspunktet for den gode lyd.
Rotel laver ikke det hele selv, men køber også udsøgte elektroniske komponenter fra andre producenter i jagten på at skabe en lydoplevelse, der bevæger lytteren følelsesmæssigt.
Arbejdet med at få det hele til at spille sammen - komponenter, kredsløb, pris og samlet oplevelse - foregår i både England og Japan. Og et hav af internationale priser vidner om, at Rotels erfarne og dygtige ingeniører og lydfolk kan noget særligt, når det kommer til kvalitet målt i forhold til pris.
Det er fx derfor Rotels forstærker A11 fik den europæiske EISA-pris i 2019-20 i kategorien ”best buy”, blandt andet med ordene ”extremely attractive.”